Dans, düğün, festival…

Canım biricik arkadaşım Nihan’ın sosyal medya hesaplarını dondurmasının ardından japonkedi’nin şu yazısını da okuyunca, sosyal medya detoksu yapmaya başladım. “Kesin dayanamam, 1 haftaya kalmaz alemlere dönerim” diyordum ki, 45 günü geçti hala “temizim”. Sosyal medyadan eli ayağı çekince bir bağımlı olduğumu anladım. Bu süre zarfına; bir Angoulême çizgi roman festivali, İran’lı arkadaşımın düğünü nedeniyle maceralı bir La Seyne-sur-Mer yolculuğu, flamenko gösterisi, Star Wars müzikleri konseri, tiyatro atölyesi ve bir Orhan Pamuk kitabı sığdırdım. Ne Instagram’a, ne Facebook’a girmedim, hiç birini paylaşmadım…Yok fotoğraf çekeyim, yok filtre ve hashtag seçeyim, hangisini paylaşayım diye kendimi meşgul etmediğimden, anın tadını çıkardım ve çok daha kaliteli vakit geçirdiğimi fark ettim. Kim ne yapmış ne yemiş ne içmiş ilgilenmediğim gibi, kimse de benim ne yaptığımı bilmiyor kafam çok rahat. Tabii blog bu sosyal medya detoksuna dahil olmamakla birlikte leylek havada modundan fazlasıyla nasibini aldı. Ha bir de birkaç haftadan beri devam eden site aksaklıkları da cabası oldu.

Flamenko ateşi

Aylar önce biletini en ön sıradan aldığım ve arkadaşımla sabırsızlıkla gün saydığımız Flamenko gösterisine gittik. İ-na-nıl-maz-dı! Birlikte izlediğim arkadaşımın ağzının suları ayakkabılarıma damlayacaktı. Eduardo Guerrero, kostümleri, yanık İspanyol şarkıları ve özgün kareografisi ile izleyenlerin nefesini kesti. Sahneyi yaktı kavurdu. Bundan sonra Eduardo radarımda….

Gönüllülük tüm hızıyla devam ediyor. Ayda 2-3 ziyaret yapıyorum ve görüşme takvimini ben belirliyorum. Bunun yanında, tiyatro atöylesine gitmeye başladım. Özellikle doğaçlamalar çok keyifli geçiyor. Geçen haftaki atölyede arkadaşlar video çekmişler. İzleyip izleyip gülmekten kırılıyoruz evde. Bu atölye Fransızcamı geliştirmekle kalmıyor, doğru nefes, doğru jesti ve mimiği hatta kendine güveni de geliştiriyor. Tiyatro ile uğraşan annem, benden daha heyecanlı bu atölye konusunda. Her atölye sonrası telefonda yaptığımız kuramsal konuşmaları çok seviyorum 🙂

Çizgi roman festivali

Bu yıl ilk kez, Angoulême’deki uluslarası çizgi roman festivaline gittim. Fan’ı olmadığım halde çok keyif aldım ve hemen önümüzdeki yılın takvimine de işaretledim. Öncelikle şehrin her tarafı çizimlerle dolu. Tren garından tutun da yüksek binaların duvarlarına kadar her yer; çöp tenekeleri, yönlendirmeler, tabelalar rengarenk ve çok orijinal. 68 devriminin 50. yıl dönümü vesilesiyle, dönemin sloganları ve çizimlerinden oluşan bir seçki sokaklarda festival meraklılarını karşılıyordu. Oldum olası 68 sloganlarına bayılmışımdır. Standlardan en ilginci LGBT temalı çizgi romanlardı. Yaşasın özgür ifade, yaşasın eşcinsel süper kahramanlar! Festival kapsamında çizgi roman müzesine girişler ücretsiz olduğundan orayı da tavaf edip geldik. Frankofon ülkelerin (özellikle Belçika’nın) Avrupa çizgi roman pazarını nasıl domine ettiğine şahit oldum. Müzede, Arap ülkelerinden ünlü çizerlerin ve çizgi roman kahramanlarının tanıtıldığı bölümü gezerken hem sevindim hem de içimde burukluk hissettim. Müslüman coğrafyadaki bir çok ülkeden çeşit çeşit çizgi roman örneği varken, Türkiye’den bir tane bile çizere/çizgi roman karakterine raslamadım. Ülkemizde ciddi bir okuyucu kitlesi olmadığının farkındayım, ama çizgi roman tarihini anlatan bu müzede ismimizin geçmemesine Türkiye’li çizerler adına üzüldüm. Festivalin gerçek müdavimleri, ellerinde büyük boy valizlerle geziyorlardı ve valizler tıka basa çizgi romanla doluydu! Hayatımın ilk çizgi romanını ve mangasını alarak mutlu mesut eve döndüm. The Walking Dead’i Fransızca okumak bakalım nasıl olacak…

Fransız/İran düğünü

Şubat başında üniversiteden arkadaşım evlendi. Nikah Évenos’ta, düğün yemeği ise Six Fours les Plages diye ünlü bir tatil beldesindeydi. Cuma gününden araba ile yola çıktık. Otobanlar pahalı diye cimrilik edip, kendimize 12 saatlik bir eziyet çektirdik. Gece otele girdiğimizde resmen sızmışız. Güneşli bir cumartesi sabahında pırıl pırıl Akdeniz’e bakarken kreplerimizi yiyorduk. Öğleden sonra Évenos belediye binasında kıyılan nikaha yalnızca aile ve çok yakın arkadaşlar çağrılmıştı. Fransa’da gördüğüm ilk resmi nikah buydu. Belediye başkanı bizzat kendisi kıydı nikahı. Oldukça uzun ve kanun maddeleri içeren bir konuşma yaptı. Nikahın ardından, kutlama için başka bir mekana geçildi. Bu mekan, resimde gördüğünüz gibi İran geleneklerine göre süslenmişti. Yerde gördüğünüz her bir yiyeceğin, eşyanın anlamı varmış. Tek tek bunları açıkladılar. Ardından gelin ve damadın başı üstünde şeker ezdiler. Bunun onlara iyi şans getireceğine inanılıyormuş. Gelin ve damat birbirlerinin elinden yoğurt ve bal yediler bu da bereket ve tatlı bir evlilik sürdürmeleri içinmiş. Seremoni bitince şampanya, kanepe ve İran’dan gelen inanılmaz lezzetli tatlılar eşliğinde dans ettik, yeni evli çiftle sohbet ettik. Akşam, düğün yemeği için rezerve edilen restorana gittik. Zevkli ve güzel arkadaşım ile centilmen eşi, son derece lezzetli bir menü seçmişler. Masalar zeytin dalı temasıyla süslenmişti. Beni yine aldı Akdeniz’e götürdü bu konsept. Yemekten sonra bir İran, bir Fransız müziği eşliğinde bol bol dans edildi, göbek atıldı. Gelin ve damat tarafının birbirlerinin kültürlerine saygısı, uyumu takdire şayandı. Son derece medeni bir biçimde herkesin gönlü oldu, yüzler hep güldü. Bizde geleneksel bir düğünde “erkek tarafının davetlisi çok”, “kız tarafı çok mu dans etti?”, “kayınvalide geline ne takmış?”, “pasta biraz bayat mı?”, “yemekte ucuza mı kaçmışlar ayol?” derken kimse mutlu olamadan biter gider, ama dedikodusu yıllarca sürer.

Kültürlerarası bir evlilik deneyiminin ardından dönüşte otobanı kullanarak 10 saatte evimize geri döndük. Bir düğün için 72 saatin 22 saati yol tepmek, ertesi gün de derste bir hayalet gibi gezinmek ancak benim gibi bir maceraperestin işi olabilirdi.

One thought on “Dans, düğün, festival…